Cembalo

SHS

Versioiden väliset erot
Loikkaa: valikkoon, hakuun
p
 
Rivi 2: Rivi 2:
Kuten kitara ja luuttu, myös cembalo pitää virittää usein. Taitava soittaja virittää instrumenttinsa itse, ja todella taitava cembalisti kehittää oman viritystapansa. Tunnettuja viritysjärjestelmiä ovat mm. Werkmeister ja Kirnberger, sekä nykyään vähemmän tunnettu Glockenspiel, joka on nimetty kehittäjänsä [[Anne-Marie De Silva Von Glockenspiel|kreivitär de Silva-von Glockenspielin]] mukaan.
Kuten kitara ja luuttu, myös cembalo pitää virittää usein. Taitava soittaja virittää instrumenttinsa itse, ja todella taitava cembalisti kehittää oman viritystapansa. Tunnettuja viritysjärjestelmiä ovat mm. Werkmeister ja Kirnberger, sekä nykyään vähemmän tunnettu Glockenspiel, joka on nimetty kehittäjänsä [[Anne-Marie De Silva Von Glockenspiel|kreivitär de Silva-von Glockenspielin]] mukaan.
-
[[Luokka:Esineet ja asiat]] [[Luokka:Jännät ideat]]
+
 
 +
Katso myös:
 +
 
 +
* [[Säkkipilli]]
 +
 
 +
[[Luokka:Esineet ja asiat]] [[Luokka:Jännät ideat]] [[Luokka:1600-luku]] [[Luokka:1700-luku]]

Nykyinen versio 22. syyskuuta 2010 kello 10.46

Sulokkaasti helisevä kosketinsoitin, joka 1800-luvulla jäi pianon varjoon. Tähän myöhempään instrumenttiin verrattuna cembalo on hentoäänisempi ja dynamiikaltaan vajavaisempi (jos cembalosta haluaa kovempaa ääntä, täytyy yleensä hankkia lisää cembaloita); kuitenkin cembalolla on myös hyvät puolensa: toisin kuin piano, se ei ole lyömäsoitin, vaan sen ääni syntyy kieltä näppäämällä (kuten luutussa). Cembalo on myös helpompi kuljettaa, sillä se yleensä taittuu näppäräksi kantolaatikoksi (toisin kuin flyygeli).

Kuten kitara ja luuttu, myös cembalo pitää virittää usein. Taitava soittaja virittää instrumenttinsa itse, ja todella taitava cembalisti kehittää oman viritystapansa. Tunnettuja viritysjärjestelmiä ovat mm. Werkmeister ja Kirnberger, sekä nykyään vähemmän tunnettu Glockenspiel, joka on nimetty kehittäjänsä kreivitär de Silva-von Glockenspielin mukaan.

Katso myös:

Henkilökohtaiset työkalut